Nazwa usługi: Rejestracja urodzeń
   
Miejsce załatwienia sprawy:


 Henryka Sienkiewicza 2/
42-600 Tarnowskie Góry
tel. 32 39 33 753
fax. 32 39 33 602
Urząd Miejski Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich ul. Sienkiewicza 2, pok. 23 (parter)

   
Wymagane dokumenty:
  • Dokumenty do wglądu - dowód osobisty jednego z rodziców dziecka, zgłaszającego urodzenie dziecka.
   
Sposób załatwienia sprawy: Akt urodzenia sporządza się w dniu zgłoszenia urodzenia dziecka. Jeżeli dziecko urodziło się martwe, nie sporządza się aktu zgonu, ale akt urodzenia z adnotacją, że dziecko urodziło się martwe.Akt urodzenia sporządza się na podstawie karty urodzenia lub karty martwego urodzenia przekazanej do urzędu stanu cywilnego przez podmiot wykonujący działalność leczniczą oraz protokołu zgłoszenia urodzenia. Karta urodzenia jest przekazywana w terminie trzech dni od dnia jej sporządzenia, natomiast karta martwego urodzenia przekazywana jest w terminie jednego dnia od dnia jej sporządzenia. Karta martwego urodzenia, nie jest przekazywana do urzędu stanu cywilnego, jeśli nie jest możliwe ustalenie płci dziecka.Zgłoszenia urodzenia dziecka dokunuje się w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia lub w terminie trzech dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia. W przypadku gdy zgłoszenia nie dokonano w terminach wyżej określonych kierownik urzędu stanu cywilnego sporządza z urzędu akt urodzenia na podstawie karty urodzenia albo karty martwego urodzenia i wybiera dziecku imię z urzędu, z adnotacją zamieszczoną w akcie urodzenia o sporządzeniu aktu z urzędu i o wyborze imienia z urzędu.  
   
Opłaty:



Terminy przyjęć interesantów 
Czas załatwienia sprawy: W dniu zgłoszenia urodzenia dziecka.
   
Tryb odwoławczy: Odmowa dokonania rejestracji dziecka następuje w formie decyzji kierownika USC, od której przysługuje prawo wniesienia odwołania do Wojewody Śląskiego w Katowicach w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
   
Podstawa prawna: Ustawa
art. 17 i art. 52 – 62 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1681)
   
Inne informacje: Właściwym do sporządzenia aktu urodzenia jest urząd stanu cywilnego miejsca urodzenia. W przypadku osoby, której osobisty udział w czynności z z zakresu rejestracji stanu cywilnego w siedzibie urzędu stanu cywilnego nie jest możliwy z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, czynności tej można dokonać w miejscu pobytu tej osoby, jeżeli pozwalają na to okoliczności. Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego i ustawą z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska) TOŻSAMOŚĆ ADMINISTRATORA Administratorami są: 1. Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 – odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru, 2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul. Stefana Batorego 5 – odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imienia i nazwiska W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych w Urzędzie Stanu Cywilnego administratorem jest: Burmistrz Miasta Tarnowskie Góry/Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Tarnowskich Górach DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA Z administratorem – Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z administratorem – Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora. Z administratorem – Burmistrzem Miasta/Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego w Tarnowskich Górach można się skontaktować się na email usc@tarnowskiegory.pl tel.32/3933741 DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH Administrator – Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez e-mail: iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora. Administrator – Burmistrz Miasta/Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Tarnowskich Górach wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@um.tgory.pl tel.32/3933756 Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych. CELE PRZETWARZANIA I PODSTAWA PRAWNA Pani/Pana dane mogą być przetwarzane w celu: - sporządzenia aktu urodzenia dziecka, - sporządzenia aktu małżeństwa, - sporządzenia aktu zgonu, - przyjęcia oświadczeń o uznaniu ojcostwa i realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego uznanie ojcostwa, - przyjęcia zapewnienia o braku przeszkód wyłączających zawarcie małżeństwa - przyjęcia zgłoszenia jubileuszu pożycia małżeńskiego - przyjęcia oświadczenia rozwiedzionego małżonka o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa, - przyjęcia oświadczeń o nazwisku pierwszego dziecka małżonków przy sporządzaniu aktu urodzenia, - przyjęcia oświadczeń małżonków, że dziecko jednego z małżonków będzie nosiło takie samo nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko, - przyjęcia oświadczeń o zmianie imienia lub imion, - wydania zaświadczenia o stanie cywilnym, - wydania odpisu aktu stanu cywilnego, - wydania zaświadczenia do zawarcia małżeństwa za granicą, -wydania zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu ksiąg stanu cywilnego/wydania zaświadczenia o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego, - wydania zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych przypiskach w asc sprostowania, uzupełnienia, unieważnienia aktu stanu cywilnego, -realizacji wniosku o sporządzenie polskiego aktu stanu cywilnego na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego lub innych dokumentów potwierdzających urodzenie/małżeństwo/zgon za granicą, - realizacji wniosku o zezwolenie na zawarcie małżeństwa przed upływem terminu, o którym mowa w art. 4 ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, - realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia o przyjętych sakramentach, -realizacji wniosku o zmianę imienia lub nazwiska, -dołączenia do aktu stanu cywilnego wzmianki dodatkowej lub zamieszczenia przypisku przy akcie, - wydania dokumentów z akt zbiorowych, - zameldowania, - nadania numeru PESEL. Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie przepisów ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego oraz przepisów ustawy o zmianie imienia i nazwiska. ODBIORCY DANYCH Kierownik urzędu stanu cywilnego udostępnia dane z rejestru stanu cywilnego wydając uprawnionym podmiotom dokumenty określone w ustawie – Prawo o aktach stanu cywilnego. Dostęp do danych mają także służby. Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL. PRZEKAZANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ Dane dotyczące urodzeń, małżeństw i zgonów mogą być przekazywane do państw trzecich na podstawie umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Decyzje podejmowane wobec Pani/Pana danych osobowych nie będą podejmowane w sposób zautomatyzowany, w tym nie zastosujemy wobec nich profilowania. OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH Dane osobowe przetwarzane będą przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane, zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez ustawy kompetencyjne, ustawę z dnia 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, ustawę z dnia 14.07.1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, w tym rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18.01.2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych. Akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przechowuje przez okres: 1) 100 lat – akty urodzenia oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu urodzenia; 2) 80 lat – akty małżeństwa, akty zgonu oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu małżeństwa i aktu zgonu. PRAWA PODMIOTÓW DANYCH Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia. ŹRÓDŁO POCHODZENIA DANYCH OSOBOWYCH Pani / Pana dane do rejestru stanu cywilnego wprowadzane są przez następujące organy: – kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia, małżeństwa i zgonu oraz wprowadzający do nich zmiany; – kierownik urzędu stanu cywilnego wydający decyzję o zmianie imienia lub nazwiska. INFORMACJA O DOWOLNOŚCI LUB OBOWIĄZKU PODANIA DANYCH Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o zmianie imienia i nazwiska. Zapoznałam/em się z klauzulą informacyjną zawartą na karcie usług w dziale "Inne Informacje"
   
Formularz elektroniczny:
   
Formularze tradycyjne:
   
Dokumenty dodatkowe:
   
Usługi powiązane: