Ładowanie

 

Nazwa usługi: Rejestracja zgonów
   
Miejsce załatwienia sprawy:


 Henryka Sienkiewicza 2/
42-600 Tarnowskie Góry
tel. 32 39 33 755
fax. 32 39 33 602
Urząd Stanu Cywilnego w Tarnowskich Górach ul. Sienkiewicza 2, pok. 23

   
Wymagane dokumenty:
  • Karta zgonu wystawiona przez zakład służby zdrowia lub inny zakład opieki zdrowotnej, dowód osobisty osoby zmarłej, Pełnomocnictwo do zgłoszenia zgonu w przypadku osób niespokrewnionych ze zmarłym. Dokumenty do wglądu- dowód osobisty osoby zgłaszającej zgon.
   
Sposób załatwienia sprawy: - Karta zgonu wystawiona przez lekarza, leczącego chorego w ostatniej chorobie. W innym przypadku przez lekarza dokonującego oględzin lub przez inną osobę, powołaną do tej czynności przez właściwego starostę, przy czym koszty oględzin i wystawionego świadectwa nie mogą obciążać rodziny zmarłego.
-Pełnomocnictwo do zgłoszenia zgonu w przypadku osób niespokrewnionych ze zmarłym wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.

Sposób dostarczenia dokumentów:
kartę zgonu przedstawia osoba uprawniona do pochówku, w terminie trzech dni od dnia jej sporządzenia. Jeżeli zgon nastąpił na skutek choroby zakaźnej, zgłoszenia zgonu dokonuje się w ciągu 24 godzin od zgonu. Uprawnionym podmiotem do pochówku jest najbliższa pozostała rodzina zmarłego, a mianowicie: pozostały małżonek /małżonka, krewni zstępni, krewni wstępni, krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa, powinowaci w linii prostej do 1 stopnia. Zwłoki niepochowane przez wymienione wyżej podmioty, lub przez przedstawiciela podmiotu obowiązanego do pochówku, chowane są przez gminę właściwą ze względu na miejsce zgonu. Rejestracja zgonu następuje na podstawie karty zgonu i protokołu zgłoszenia zgonu, w dniu zgłoszenia zgonu.
   
Opłaty:



Terminy przyjęć interesantów 
Czas załatwienia sprawy: bez zbędnej zwłoki. Kierownik urzędu stanu cywilnego uzupełnia kartę zgonu wraz z adnotacją o zarejestrowaniu zgonu w rejestrze stanu cywilnego /sporządzenie aktu zgonu/ lub adnotacją o zgłoszeniu zgonu, jeżeli z powodu niedostępności rejestru nie jest możliwe zarejestrowanie zgonu w dniu jego zgłoszenia.
   
Tryb odwoławczy: Odmowa dokonania rejestracji zgonu następuje w formie decyzji kierownika urzędu stanu cywilnego, od której przysługuje wniesienie odwołania do Wojewody Śląskiego w Katowicach w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji
   
Podstawa prawna: Ustawa
art. 93 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1681)
Ustawa
art. 10 i 11 ustawy z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1947 z późn. zm.)
   
Inne informacje: Właściwym do sporządzenia aktu zgonu jest urząd stanu cywilnego miejsca zgonu. W przypadku osoby, której osobisty udział w czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego w siedzibie urzędu stanu cywilnego nie jest możliwy z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, czynności tej można dokonać w miejscu pobytu tej osoby, jeżeli pozwalają na to okoliczności. Informacja RODO w zakresie rejestracji zgonów znajduje się na załączonym formularzu.
   
Formularz elektroniczny:
   
Formularze tradycyjne: Klauzula RODO.pdf
   
Dokumenty dodatkowe:
   
Usługi powiązane: