Ładowanie

 

Nazwa usługi: Przyjęcie zawiadomienia o utracie dowodu osobistego lub uszkodzenia dowodu osobistego
   
Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich
 Henryka Sienkiewicza 2/pokój nr 4
42-600 Tarnowskie Góry
tel. 32 39 33 700, 32 39 33 701
fax. 32 39 33 602
Urząd Miejski w Tarnowskich Górach, Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich, ul. Henryka Sienkiewicza 2 , pok. nr 4 (parter)

   
Wymagane dokumenty:
  • - Wypełniony formularz zgłoszenie utraty dowodu osobistego lub uszkodzenia dowodu osobistego, który powinien zawierać własnoręczny, czytelny podpis zgłaszającego.
  • - Uszkodzony dowód osobisty – w przypadku zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego.
  • - Odnaleziony dowód osobisty – w przypadku odnalezienia dowodu osobistego przez osobę trzecią i przekazania dokumentu jego posiadaczowi.
  • - W przypadku zgłoszenia w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych dowód osobisty lub dokument paszportowy rodzica, opiekuna prawnego lub kuratora – do wglądu.
  • - W przypadku zgłoszenia przez opiekuna prawnego lub kuratora w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych dokument potwierdzający opiekę prawną – do wglądu.
   
Sposób załatwienia sprawy: Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego można dokonać:
- w formie pisemnej na formularzu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego – do pisemnego zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego załącza się uszkodzony dowód osobisty,
- w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP – w przypadku zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego w formie dokumentu elektronicznego uszkodzony dokument przekazuje się pocztą lub osobiście. W tym przypadku zgłoszenia kieruje się do organu gminy, który wydał dowód osobisty.
- za pośrednictwem usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji www.obywatel.gov.pl
Zgłoszenia utraty dowodu osobistego może dokonać:
- Osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych (pełnoletnia), która utraciła dowód osobisty – osobiście,
-Posiadacz dowodu osobistego, któremu osoba trzecia przekazała odnaleziony dowód osobisty,
- Rodzic, opiekun prawny lub kurator – w imieniu posiadacza dowodu osobistego nie posiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność do czynności prawnych.
- Osoba, która utraciła dowód osobisty jest obowiązana wystąpić niezwłocznie o wydanie nowego dokumentu do właściwego organu gminy, gdyż dotychczasowy dowód osobisty podlega unieważnieniu z dniem zawiadomienia o jego utracie, zniszczeniu lub z dniem przekazania przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego,w razie znalezienia własnego dowodu osobistego zgłoszonego jako utracony należy niezwłocznie zwrócić go organowi, który wydał ten dokument. Dowód osobisty zgłoszony jako utracony jest nieodwracalnie unieważniany w elektronicznym Rejestrze Dowodów Osobistych. Zgłoszenie Policji kradzieży dowodu osobistego, zwalnia z obowiązku złożenia zawiadomienia, przy zastosowaniu wyżej wymienionego trybu postępowania, utraty dowodu osobistego.
- Nie ma możliwości zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego przez pocztę, telefon lub telefaks, wyjątek stanowi zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu w placówce konsularnej RP, którego można dokonać w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu.
* w przypadku zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego w placówce konsularnej RP dokonanego za pomocą poczty lub telefaksu uszkodzony dokument przekazuje się pocztą lub osobiście.
- Osoba, która dokonała osobistego zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w organie gminy lub placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej, otrzymuje zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
- Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w formie dokumentu elektronicznego, oraz posiadaczowi dowodu osobistego przebywającemu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, który dokonał tego zgłoszenia w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu, zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na żądanie.
- Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące. Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest wydawane nieodpłatnie.
   
Opłaty:

Nie pobiera się

Terminy przyjęć interesantów 
Czas załatwienia sprawy: Niezwłocznie
   
Tryb odwoławczy: Nie przysługuje
   
Podstawa prawna: Ustawa
Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 671)
Rozporządzenie
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu. (Dz. U. z 2023 r. poz. 2798)
Ustawa
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572 z późn. zm.)
   
Inne informacje: Klauzula Informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych) w załączniku. Zapoznałam/em się z klauzulą informacyjną zawartą na karcie usług w dziale "Formularze tradycyjne".
   
Formularz elektroniczny:
   
Formularze tradycyjne: Rodo_dowody_osobiste.pdf
   
Dokumenty dodatkowe:
   
Usługi powiązane: