Nazwa usługi: Zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów
   
Miejsce załatwienia sprawy:

Wydział Ochrony Środowiska
 ul. Sienkiewicza 2/
42-600 Tarnowskie Góry
tel. 32 39 33 691
fax. 32 39 33 691
Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego, ul. Sienkiewicza 2, II-piętro pok. Nr 65
poniedziałek: 7.30-17.00, wtorek-piątek: 7.30-15.30

   
Wymagane dokumenty:
  • Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów
  • oświadczenie o udostępnieniu informacji, o której mowa w art. 83 ust. 4 ustawy o ochronie przyrody (dotyczy spółdzielni mieszkaniowych oraz wspólnot mieszkaniowych)
  • zgoda właściciela nieruchomości
  • rysunek, mapa albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymaganym zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane - określające usytuowanie drzew lub krzewów w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub budowanych na tej nieruchomości
  • projekt planu nasadzeń zastępczych, rozumianych jako posadzenie drzew lub krzewów, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub o powierzchni nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów, stanowiących kompensację przyrodniczą za usuwane drzewa i krzewy w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku – Prawo ochrony środowiska - jeżeli są planowane, wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu, oraz informację o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania lub
  • projekt planu przesadzenia drzewa lub krzewu - jeżeli są planowane, wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu, oraz informację o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania
  • decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcia
  • zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające zakazom określonym w art. 51 ust. 1 pkt 1-4 i 10 oraz w art. 52 ust. 1 pkt 1,3,7,8,12,13 i 15 ustawy o ochronie przyrody, jeżeli zostało wydane
  • w przypadku działania przez pełnomocnika – upoważnienie udzielone pełnomocnikowi działającemu w imieniu wnioskodawcy.
   
Sposób załatwienia sprawy: Zezwolenie wydawane jest na wniosek posiadacza nieruchomości - za zgodą właściciela nieruchomości lub na wniosek właściciele urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego - jeżeli drzewa lub krzewy zagrażają funkcjonowaniu tych urządzeń. 

Zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów nie jest wymagane w odniesieniu do:

- krzewu lub krzewów rosnących w skupisku, o powierzchni do 25 m2,

- krzewów na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne, urządzoną pod względem rozmieszczenia i doboru gatunków posadzonych roślin, z wyłączeniem krzewów w pasie drogowym drogi publicznej, na terenie nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków oraz na terenach zieleni,

- drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
a) 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
b) 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
c) 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew,

- drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej (właściciel nieruchomości dokonuje zgłoszenia w trybie art. 83f ust. 4 ustawy o ochronie przyrody),

- drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego,

- drzew lub krzewów owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni,

- drzew lub krzewów stanowiących złomy lub wywroty – po przeprowadzeniu oględzin przez organ do wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, potwierdzających, że drzewa lub krzewy stanowią złom lub wywrot.
   
Opłaty:

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa wynosi 17,00 zł.

Opłatę skarbową należy uiścić w Kasie Urzędu Miejskiego przy ul. Rynek 4 lub na rachunek bankowy Gminy: 31 1090 1825 0000 0001 4381 6486

Terminy przyjęć interesantów  poniedziałek: 7.30-17.00, wtorek-piątek: 7.30-15.30
Czas załatwienia sprawy: W ciągu miesiąca od daty złożenia wniosku do Urzędu.
W sprawach skomplikowanych – w ciągu dwóch miesięcy od daty wpływu wniosku do Urzędu.
   
Tryb odwoławczy: Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Burmistrza Miasta Tarnowskie Góry w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji
   
Podstawa prawna: Ustawa
Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1336 z późn. zm.)
- Art. 83a ust. 1
- Art. 83b ust. 1
Ustawa
ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.)
   
Inne informacje: Wniosek można złożyć w Kancelarii Ogólnej Urzędu Miejskiego przy ul. Rynek 4, parter, pok. Nr 3 lub w punkcie Kancelarii Ogólnej przy ul. Sienkiewicza 2, parter, pok. Nr 1. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1 z późn. zm.), informujemy, że: 1. Administratorem danych osobowych jest Burmistrz Miasta Tarnowskie Góry, Adres: ul. Rynek 4, 42-600 Tarnowskie Góry, kontakt mailowy: sekretariat@tarnowskiegory.pl, kontakt telefoniczny: 32 393 36 10. 2. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych z którym można się skontaktować w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych, mailowo: iod@um.tgory.pl , telefonicznie: 32 393 37 56 lub pisemnie kierując pismo na adres Administratora. 3. Dane osobowe przetwarzane będą w celu w celu uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów z Państwa nieruchomości, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c rozporządzenia RODO w związku z art. 83 ust.1 i art. 83b ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Numer telefonu na podstawie zgody - art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia RODO. 4. Państwa dane osobowe mogą zostać udostępnione organom i podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa, podmiotom świadczącym usługi informatyczne, operatorom pocztowym lub kurierom w przypadku korespondencji papierowej, bankom w zakresie realizacji płatności; 5. Dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej. 6. Dane osobowe będą przetwarzane przez okres 10 lat liczony od końca roku kalendarzowego w którym decyzja (zezwolenie) na usunięcie drzew lub krzewów stanie się ostateczna. 7. Posiadają Państwo prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Realizacja Państwa praw będzie uzależniona od podstawy prawnej przetwarzania Państwa danych. 8. Mają Państwo prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym w Polsce jest: Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, adres siedziby: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, gdy uznają Państwo, że przetwarzanie Państwa danych osobowych narusza przepisy rozporządzenia wskazanego na wstępie. 9. Podanie przez Państwa danych jest wymogiem ustawowym. Podanie nr telefonu jest dobrowolne zależne wyłącznie od Państwa zgody. 10. Decyzje podejmowane wobec Państwa i przetwarzanych Państwa danych osobowych nie będą podejmowanie w sposób zautomatyzowany, w tym nie zastosujemy wobec nich profilowania.
   
Formularz elektroniczny: Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu.
   
Formularze tradycyjne: wniosek_zezwolenie na usuniecie drzew.pdf
   
Dokumenty dodatkowe: Załącznik do wniosku_oswiadczenie.pdf
   
Usługi powiązane: