Nazwa usługi: Głosowanie przez pełnomocnika
   
Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich
 ul. Henryka Sienkiewicza 2/pokój 23 (parter)
42-600 Tarnowskie Góry
tel. +48 32 39 33 633
fax.

   
Wymagane dokumenty:
  • wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania
  • pisemna zgoda osoby mającej zostać pełnomocnikiem na przyjęcie pełnomocnictwa
  • kopia aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności, jeżeli w dniu głosowania wyborca nie ma ukończonych 60 lat
  • dowód osobisty do wglądu (dotyczy mocodawcy i pełnomocnika)
   
Sposób załatwienia sprawy: Pełnomocnictwa do głosowania w wyborach może udzielić:
● wyborca posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (głosowanie za pośrednictwem pełnomocnika wyłączone jest w przypadku zgłoszenia przez wyborcę niepełnosprawnego zamiaru głosowania korespondencyjnego),
● wyborca, który najpóźniej w dniu głosowania ukończy 60 lat

Nie mogą głosować przez pełnomocnika osoby przebywające w:
● zakładach opieki zdrowotnej,
● domach pomocy społecznej,
● zakładach karnych i aresztach śledczych oraz ich oddziałach zewnętrznych,
● wyborcy głosujący korespondencyjnie.

Pełnomocnikiem może być osoba posiadająca prawo wybierania.
Pełnomocnictwo można przyjąć tylko od jednej osoby.
Pełnomocnictwo można przyjąć od dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny (ojciec, matka, dziadek, babka, itd.), zstępny (syn, córka, wnuk, wnuczka, itd.), małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.

Pełnomocnikiem nie może być:
• osoba wchodząca w skład obwodowej komisji wyborczej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania,
• mąż zaufania,
• obserwator społeczny,
• kandydat w danych wyborach.

Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa może być złożony:
• ustnie,
• na piśmie utrwalonym w postaci:
papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem,
elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym poprzez stronę www.gov.pl, e-PUAP.

Pełnomocnictwa udziela się przed Burmistrzem Miasta Tarnowskie Góry lub przed innym pracownikiem urzędu gminy upoważnionym przez Burmistrza Miasta do sporządzania aktów pełnomocnictwa do głosowania.
W celu sporządzenia aktu pełnomocnictwa wyborca składa wniosek do Burmistrza Miasta, w którym jest ujęty w stałym obwodzie głosowania, w Centralnym Rejestrze Wyborców .
Wniosek należy złożyć najpóźniej w 9. dniu przed dniem wyborów.

Wyborca ma prawo cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa. Cofnięcie pełnomocnictwa następuje przez złożenie najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów stosownego oświadczenia Burmistrzowi Miasta Tarnowskie Góry, lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji wyborczej w obwodzie w dniu głosowania.
Wyborca, który udzielił pełnomocnictwa może głosować osobiście w lokalu wyborczym, jeżeli wcześniej nie oddał głosu pełnomocnik. Głosowanie osobiste przez wyborcę powoduje wygaśnięcie pełnomocnictwa.
   
Opłaty:

Nie podlega opłacie skarbowej

Terminy przyjęć interesantów 
Czas załatwienia sprawy: Po uzgodnieniu z pracownikiem urzędu gminy upoważnionym przez Burmistrza Miasta do sporządzania aktów pełnomocnictwa do głosowania.
   
Tryb odwoławczy: Nie dotyczy
   
Podstawa prawna: Ustawa
Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2408)
   
Inne informacje: Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy) w załączniku. Zapoznałam/em się z klauzulą informacyjną zawartą na karcie usług w dziale "Formularze tradycyjne".
   
Formularz elektroniczny:
   
Formularze tradycyjne: RODO WYBORY.pdf
   
Dokumenty dodatkowe:
   
Usługi powiązane: