Nazwa usługi: Oświadczenie o uznaniu ojcostwa dziecka.
   
Miejsce załatwienia sprawy:


 Henryka Sienkiewicza 2/
42-600 Tarnowskie Góry
tel. 32 39 33 753
fax. 32 39 33 602
Urząd Miejski Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich ul. Sienkiewicza 2, pok. 23 (parter)

   
Wymagane dokumenty:
  • Wniosek i dowody osobiste matki oraz ojca dziecka
  • W przypadku uznania dziecka poczętego, lecz nieurodzonego dodatkowo do wglądu karta ciąży lub zaświadczenie potwierdzające ciążę, wystawione przez lekarza.
   
Sposób załatwienia sprawy: Uznanie ojcostwa może nastąpić, jeśli nie zachodzi domniemanie, że ojcem dziecka jest mąż jego matki, albo domniemanie takie zostało obalone.

Oświadczenie konieczne do uznania ojcostwa może złożyć osoba, która ukończyła szesnaście lat i nie istnieją podstawy do jej całkowitego ubezwłasnowolnienia. Osoba taka, jeśli nie ma pełnej zdolności do czynności prawnych, może złożyć oświadczenie konieczne do uznania ojcostwa tylko przed sądem opiekuńczym.

Uznanie ojcostwa nie może nastąpić po osiągnięciu przez dziecko pełnoletności. Jeżeli dziecko zmarło przed osiągnięciem pełnoletności, uznanie ojcostwa może nastąpić w ciągu sześciu miesięcy od dnia, w którym mężczyzna składający oświadczenie o uznaniu dowiedział się o śmierci dziecka, nie później jednak niż do dnia, w którym dziecko osiągnełoby pełnoletność.

Uznanie dziecka może nastąpić przed sądem opiekuńczym, przed kierownikiem urzedu stanu cywilnego, a za granicą również przed polskim konsulem lub osobą wyznaczoną do wykonywania funkcji konsula, jeżeli uznanie dotyczy dziecka, którego oboje rodzice albo jedno z nich są obywatelami polskimi.

Na wniosek matki lub ojca dziecka, kierownik urzędu stanu cywilnego wydaje pisemne zaświadczenie potwierdzające uznanie ojcostwa.

Można uznać ojcostwo przed urodzeniem się dziecka już poczętego.

Kierownik urzędu stanu cywilnego odmawia przyjęcia oświadczeń koniecznych do uznania ojcostwa dziecka, jeśli uznanie jest niedopuszczalne /np. toczy się przed sądem sprawa o ustalenie ojcostwa dziecka/ lub powziął wątpliwość co do pochodzenia dziecka.

Uznanie ojcostwa następuje, gdy mężczyzna, od którego dziecko pochodzi, oświadczy przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego, że jest ojcem dziecka, a matka dziecka potwierdzi jednocześnie albo w ciągu trzech miesięcy od dnia oświadczenia mężczyzny, że ojcem dziecka jest ten mężczyzna.
   
Opłaty:

Brak.

Terminy przyjęć interesantów 
Czas załatwienia sprawy: Cały rok.
   
Tryb odwoławczy: Jeżeli kierownik urzędu stanu cywilnego odmówił przyjęcia oświadczeń koniecznych do uznania ojcostwa, nie później niż w terminie siedmiu dni na piśmie powiadamia mężczyznę, który twierdzi, że jest ojcem dziecka, i matkę dziecka o przyczynach odmowy i możliwości uznania ojcostwa przed sądem opiekuńczym.
Mężczyzna, który uznał ojcostwo /dotyczy rownież matki dziecka, która potwierdziła ojcostwo/, może wytoczyć powództwo o ustaleniu bezskuteczności uznania w terminie sześciu miesięcy od dnia, w którym dowiedział się, że dziecko od niego nie pochodzi. W razie uznania ojcostwa przed urodzeniem się dziecka już poczętego bieg tego terminu nie może rozpocząć się przed urodzeniem się dziecka. Powództwo takie nie może być wytoczone przez matkę dziecka lub ojca dziecka, po osiągnięciu przez dziecko pełnoletności. Natomiast dziecko może żądać ustalenia bezskuteczności uznania ojcostwa, jeżeli uznający mężczyzna nie jest jego ojcem. Żądanie to może być złożone przez dziecko po dojściu do pełnoletności, nie później jednak niż w ciągu trzech lat od jej osiągnięcia.
Żądanie uznania bezskuteczności uznania ojcostwa składa się do sądu opiekuńczego.
   
Podstawa prawna: Ustawa
ustawa z dnia 25 lutego 1964r. kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1681)
   
Inne informacje: Jeśli uznanie ojcostwa dziecka następuje po sporządzeniu aktu urodzenia, do aktu takiego wpisuje się wzmiankę dodatkową o uznaniu i zmianie nazwiska dziecka, stosownie do przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego i ustawą z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska) TOŻSAMOŚĆ ADMINISTRATORA Administratorami są: 1. Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 – odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru, 2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul. Stefana Batorego 5 – odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imienia i nazwiska W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych w Urzędzie Stanu Cywilnego administratorem jest: Burmistrz Miasta Tarnowskie Góry/Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Tarnowskich Górach DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA Z administratorem – Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z administratorem – Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora. Z administratorem – Burmistrzem Miasta/Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego w Tarnowskich Górach można się skontaktować się na email usc@tarnowskiegory.pl tel.32/3933741 DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH Administrator – Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez e-mail: iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora. Administrator – Burmistrz Miasta/Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Tarnowskich Górach wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@um.tgory.pl tel.32/3933756 Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych. CELE PRZETWARZANIA I PODSTAWA PRAWNA Pani/Pana dane mogą być przetwarzane w celu: - sporządzenia aktu urodzenia dziecka, - sporządzenia aktu małżeństwa, - sporządzenia aktu zgonu, - przyjęcia oświadczeń o uznaniu ojcostwa i realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego uznanie ojcostwa, - przyjęcia zapewnienia o braku przeszkód wyłączających zawarcie małżeństwa - przyjęcia zgłoszenia jubileuszu pożycia małżeńskiego - przyjęcia oświadczenia rozwiedzionego małżonka o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa, - przyjęcia oświadczeń o nazwisku pierwszego dziecka małżonków przy sporządzaniu aktu urodzenia, - przyjęcia oświadczeń małżonków, że dziecko jednego z małżonków będzie nosiło takie samo nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko, - przyjęcia oświadczeń o zmianie imienia lub imion, - wydania zaświadczenia o stanie cywilnym, - wydania odpisu aktu stanu cywilnego, - wydania zaświadczenia do zawarcia małżeństwa za granicą, -wydania zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu ksiąg stanu cywilnego/wydania zaświadczenia o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego, - wydania zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych przypiskach w asc sprostowania, uzupełnienia, unieważnienia aktu stanu cywilnego, -realizacji wniosku o sporządzenie polskiego aktu stanu cywilnego na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego lub innych dokumentów potwierdzających urodzenie/małżeństwo/zgon za granicą, - realizacji wniosku o zezwolenie na zawarcie małżeństwa przed upływem terminu, o którym mowa w art. 4 ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, - realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia o przyjętych sakramentach, -realizacji wniosku o zmianę imienia lub nazwiska, -dołączenia do aktu stanu cywilnego wzmianki dodatkowej lub zamieszczenia przypisku przy akcie, - wydania dokumentów z akt zbiorowych, - zameldowania, - nadania numeru PESEL. Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie przepisów ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego oraz przepisów ustawy o zmianie imienia i nazwiska. ODBIORCY DANYCH Kierownik urzędu stanu cywilnego udostępnia dane z rejestru stanu cywilnego wydając uprawnionym podmiotom dokumenty określone w ustawie – Prawo o aktach stanu cywilnego. Dostęp do danych mają także służby. Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL. PRZEKAZANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ Dane dotyczące urodzeń, małżeństw i zgonów mogą być przekazywane do państw trzecich na podstawie umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Decyzje podejmowane wobec Pani/Pana danych osobowych nie będą podejmowane w sposób zautomatyzowany, w tym nie zastosujemy wobec nich profilowania. OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH Dane osobowe przetwarzane będą przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane, zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez ustawy kompetencyjne, ustawę z dnia 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, ustawę z dnia 14.07.1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, w tym rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18.01.2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych. Akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przechowuje przez okres: 1) 100 lat – akty urodzenia oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu urodzenia; 2) 80 lat – akty małżeństwa, akty zgonu oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu małżeństwa i aktu zgonu. PRAWA PODMIOTÓW DANYCH Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia. ŹRÓDŁO POCHODZENIA DANYCH OSOBOWYCH Pani / Pana dane do rejestru stanu cywilnego wprowadzane są przez następujące organy: – kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia, małżeństwa i zgonu oraz wprowadzający do nich zmiany; – kierownik urzędu stanu cywilnego wydający decyzję o zmianie imienia lub nazwiska. INFORMACJA O DOWOLNOŚCI LUB OBOWIĄZKU PODANIA DANYCH Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o zmianie imienia i nazwiska. Zapoznałam/em się z klauzulą informacyjną zawartą na karcie usług w dziale "Inne Informacje"
   
Formularz elektroniczny:
   
Formularze tradycyjne: wniosek_o_przyjecie_oswiadczenia_o_uznaniu_ojcostwa.pdf
   
Dokumenty dodatkowe:
   
Usługi powiązane: