Nazwa usługi: Zmiana imienia i nazwiska
   
Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich
 Henryka Sienkiewicza 2/pokój nr 23
42-600 Tarnowskie Góry
tel. 32 39 33 753
fax. 32 39 33 602
Urząd Miejski Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich ul. Henryka Sienkiewicza 2, pok. 23 (parter)

   
Wymagane dokumenty:
  • wypełniony formularz wniosku, dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty, dowód osobisty, a w uzasadnionych przypadkach - inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości (do wglądu), ewentualna zgoda drugiego z rodziców na zmianę nazwiska małoletnich dzieci (oświadczenie składa się przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego) bądź: prawomocne postanowienie sądu, zezwalające na zmianę nazwiska w razie braku porozumienia pomiędzy rodzicami, prawomocny wyrok sądu w przypadku pozbawienia władzy rodzicielskiej, zgoda dziecka, jeżeli ukończyło 13 lat (oświadczenie składa się przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego), wniosek o transkrypcję zagranicznych dokumentów stanu cywilnego - jeżeli wnioskodawca i jego małoletnie dzieci nie posiadają aktów stanu cywilnego sporządzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dokumenty, które według uznania Wnioskodawcy mogą służyć jako materiał dowodowy, uzasadniający wniosek, pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
   
Sposób załatwienia sprawy:   Zmiana imienia lub nazwiska obywatela polskiego na inne wskazane przez niego imię lubnazwisko może nastąpić na jego uzasadniony wniosek.Wniosek o zmianę imienia lub nazwiska składa się do wybranego kierownika urzędu stanucywilnego.Osoby zamieszkałe poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej mogą złożyć za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej wniosek o zmianę imienia lub nazwiska, wskazując kierownika urzędu stanu cywilnego, któremu wniosek ma zostać przekazany.Zmiana może dotyczyć również nazwiska rodowego osoby, która pozostaje lub pozostawała w związku małżeńskim.Zmiany imienia lub nazwiska można dokonać wyłącznie z ważnych powodów, w szczególności gdy dotyczą zmiany:imienia lub nazwiska ośmieszającego albo nielicującego z godnością człowieka,na imię lub nazwisko używane,na imię lub nazwisko, które zostało bezprawnie zmienione,na imię lub nazwisko noszone zgodnie z przepisami prawa państwa, którego obywatelstwo również posiada.Zmiany imienia lub nazwiska cudzoziemca, który uzyskał w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, można dokonać wyłącznie ze szczególnie ważnych powodów związanych z zagrożeniem jego prawa do życia, zdrowia, wolności lub bezpieczeństwa osobistego.Zmiany nazwiska nie dokonuje się, gdy Wnioskodawca ubiega się o zmianę nazwiska na nazwisko historyczne, wsławione na polu kultury i nauki, działalności politycznej, społecznej albo wojskowej, chyba że posiada członków rodziny o tym nazwisku.Nazwisko może składać się najwyżej z dwóch części (członów). Po zmianie można mieć co najwyżej dwa imiona. Zmiana nazwiska obojga rodziców rozciąga się na małoletnie dzieci oraz na dzieci które zrodzą się z tego małżeństwa. Zmiana nazwiska lub nazwiska rodowego jednego z rodziców rozciąga się na małoletnie dzieci i na dzieci, które pochodzą od tych samych rodziców, pod warunkiem że drugi z rodziców wyraził na to zgodę, chyba że nie ma on pełnej zdolności do czynności prawnych lub jest pozbawiony władzy rodzicielskiej albo nie żyje. Jeżeli w chwili zmiany nazwiska dziecko ukończyło 13 lat, do zmiany nazwiska dziecka est potrzebne także wyrażenie zgody przez dziecko. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka każde z nich może zwrócić się do sądu opiekuńczego o wyrażenie zgody na zmianę nazwiska dziecka.Zgodę na zmianę nazwiska dziecko wyraża osobiście przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego albo jego zastępcą lub w formie pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym.Dzieci zamieszkałe poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej mogą wyrazić zgodę za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej. Rodzic wyraża zgodę na zmianę nazwiska dziecka osobiście przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego albo jego zastępcą lub w formie pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym. Osoby zamieszkałe poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej mogą wyrazić zgodę za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej.W celu dokonania zmiany imienia lub nazwiska należy złożyć stosowny wniosek wraz z wymaganymi dokumentami.Podanie o zmianę nazwiska składa każdy z małżonków oddzielnie zaznaczając w nim o zmianę jakiego nazwiska się ubiega (rodowego czy nabytego). Decyzja o zmianie imienia lub nazwiska podlega natychmiastowemu wykonaniu.

Sposób dostarczenia dokumentów:
Wniosek o zmianę imienia lub nazwiska wraz z załącznikami składa się do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego. Wniosek o zmianę imienia lub nazwiska wraz z załącznikami można złożyć w Urzędzie Stanu Cywilnego w Tarnowskich Górach, ul. Sienkiewicza 2, pok. nr 23, przedkładając dokument stwierdzający tożsamość. Osoby zamieszkałe za granicą wniosek o zmianę mogą złożyć za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej, wskazując kierownika urzędu stanu cywilnego, któremu ma być przekazany wniosek. Wniosek można złożyć
   
Opłaty:

Opłata skarbowa za wydanie decyzji o zmianie imienia lub nazwiska: 37 PLN.
Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN.
Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.
Opłatę skarbową uiszcza się w kasach Urzędu Miejskiego w Tarnowskich Górach lub w formie wpłaty na konto Urzędu Miejskiego w Tarnowskich Górach : 31 1090 1825 0000 0001 4381 6486
Dowód wniesienia opłaty skarbowej składa się wraz z dokumentami, wymienionymi w punkcie „Wymagane dokumenty”.

Terminy przyjęć interesantów 
Czas załatwienia sprawy: W terminie do 1 miesiąca od złożenia kompletnego wniosku wydawana jest decyzja administracyjna o zmianie imienia lub nazwiska bądź decyzja o odmowie dokonania ww. zmiany. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.
O formie odbioru decyduje Wnioskodawca w formularzu wniosku.

Bliższych informacji można zasięgnąć pod nr tel. 32/3933753 (z-ca kierownika USC) lub 32/3933741 (kierownik usc) lub osobiście w Urzędzie Stanu Cywilnego w Tarnowskich Górach, ul. Sienkiewicza 2, pok.23..
Urząd Stanu Cywilnego w Tarnowskich Górach jest czynny w godzinach:
poniedziałek: 7:30– 17:00
wtorek-piątek: 7:30-15:30
sobota: nieczynne dla spraw zmian imion i nazwisk
   
Tryb odwoławczy: Odwołanie wnosi się do Wojewody w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał. Odwołanie należy złożyć na jeden z poniższych sposobów:
w formie elektronicznej, o ile Odwołujący posiada bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany kwalifikowanym certyfikatem lub Profil Zaufany ePUAP.
pisemnie pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
bezpośrednio w siedzibie Urzędu Miejskiego w Tarnowskich Górach – Kancelarie Ogólne, ul. Sienkiewicza 2 lub ul. Rynek 4 w godzinach jego pracy.
O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.
Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
   
Podstawa prawna: Ustawa
Ustawa z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 707)
Ustawa
Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1546 z późn. zm.)
   
Inne informacje: 1.Zmiana nazwiska obojga rodziców rozciąga się na małoletnie dzieci i na dzieci, które zrodzą się z tego małżeństwa. 2.Zmiana nazwiska jednego z rodziców rozciąga się na małoletnie dzieci pod warunkiem, że drugi z rodziców wyraził na to zgodę, chyba, że nie ma on pełnej zdolności do czynności prawnych, nie żyje lub nie jest znany albo jest pozbawiony władzy rodzicielskiej. Jeżeli w chwili zmiany nazwiska dziecko ukończyło 13 lat, do zmiany nazwiska dziecka jest potrzebne także wyrażenie zgody przez dziecko. Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego i ustawą z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska) TOŻSAMOŚĆ ADMINISTRATORA Administratorami są: 1. Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 – odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru, 2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul. Stefana Batorego 5 – odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imienia i nazwiska W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych w Urzędzie Stanu Cywilnego administratorem jest: Burmistrz Miasta Tarnowskie Góry/Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Tarnowskich Górach DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA Z administratorem – Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z administratorem – Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora. Z administratorem – Burmistrzem Miasta/Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego w Tarnowskich Górach można się skontaktować się na email usc@tarnowskiegory.pl tel.32/3933741 DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH Administrator – Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez e-mail: iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora. Administrator – Burmistrz Miasta/Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Tarnowskich Górach wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@um.tgory.pl tel.32/3933756 Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych. CELE PRZETWARZANIA I PODSTAWA PRAWNA Pani/Pana dane mogą być przetwarzane w celu: - sporządzenia aktu urodzenia dziecka, - sporządzenia aktu małżeństwa, - sporządzenia aktu zgonu, - przyjęcia oświadczeń o uznaniu ojcostwa i realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego uznanie ojcostwa, - przyjęcia zapewnienia o braku przeszkód wyłączających zawarcie małżeństwa - przyjęcia zgłoszenia jubileuszu pożycia małżeńskiego - przyjęcia oświadczenia rozwiedzionego małżonka o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa, - przyjęcia oświadczeń o nazwisku pierwszego dziecka małżonków przy sporządzaniu aktu urodzenia, - przyjęcia oświadczeń małżonków, że dziecko jednego z małżonków będzie nosiło takie samo nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko, - przyjęcia oświadczeń o zmianie imienia lub imion, - wydania zaświadczenia o stanie cywilnym, - wydania odpisu aktu stanu cywilnego, - wydania zaświadczenia do zawarcia małżeństwa za granicą, -wydania zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu ksiąg stanu cywilnego/wydania zaświadczenia o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego, - wydania zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych przypiskach w asc sprostowania, uzupełnienia, unieważnienia aktu stanu cywilnego, -realizacji wniosku o sporządzenie polskiego aktu stanu cywilnego na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego lub innych dokumentów potwierdzających urodzenie/małżeństwo/zgon za granicą, - realizacji wniosku o zezwolenie na zawarcie małżeństwa przed upływem terminu, o którym mowa w art. 4 ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, - realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia o przyjętych sakramentach, -realizacji wniosku o zmianę imienia lub nazwiska, -dołączenia do aktu stanu cywilnego wzmianki dodatkowej lub zamieszczenia przypisku przy akcie, - wydania dokumentów z akt zbiorowych, - zameldowania, - nadania numeru PESEL. Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie przepisów ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego oraz przepisów ustawy o zmianie imienia i nazwiska. ODBIORCY DANYCH Kierownik urzędu stanu cywilnego udostępnia dane z rejestru stanu cywilnego wydając uprawnionym podmiotom dokumenty określone w ustawie – Prawo o aktach stanu cywilnego. Dostęp do danych mają także służby. Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL. PRZEKAZANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ Dane dotyczące urodzeń, małżeństw i zgonów mogą być przekazywane do państw trzecich na podstawie umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Decyzje podejmowane wobec Pani/Pana danych osobowych nie będą podejmowane w sposób zautomatyzowany, w tym nie zastosujemy wobec nich profilowania. OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH Dane osobowe przetwarzane będą przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane, zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez ustawy kompetencyjne, ustawę z dnia 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, ustawę z dnia 14.07.1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, w tym rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18.01.2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych. Akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przechowuje przez okres: 1) 100 lat – akty urodzenia oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu urodzenia; 2) 80 lat – akty małżeństwa, akty zgonu oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu małżeństwa i aktu zgonu. PRAWA PODMIOTÓW DANYCH Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia. ŹRÓDŁO POCHODZENIA DANYCH OSOBOWYCH Pani / Pana dane do rejestru stanu cywilnego wprowadzane są przez następujące organy: – kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia, małżeństwa i zgonu oraz wprowadzający do nich zmiany; – kierownik urzędu stanu cywilnego wydający decyzję o zmianie imienia lub nazwiska. INFORMACJA O DOWOLNOŚCI LUB OBOWIĄZKU PODANIA DANYCH Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o zmianie imienia i nazwiska. Zapoznałam/em się z klauzulą informacyjną zawartą na karcie usług w dziale "Inne Informacje"
   
Formularz elektroniczny:
   
Formularze tradycyjne: oswiadczenie_rodzica.pdf
oswiadczenie__dziecka.pdf
zmiana_imienia_naz.pdf
   
Dokumenty dodatkowe:
   
Usługi powiązane: