Nazwa usługi: Zmiana imienia i nazwiska
   
Kogo dotyczy: wnioskodawcy, małoletnich dzieci
   
Podstawa prawna: Ustawa
Ustawa z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 707)
Ustawa
Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1546 z późn. zm.)
   
Wymagane dokumenty:
  • wypełniony formularz wniosku, dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty, dowód osobisty, a w uzasadnionych przypadkach - inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości (do wglądu), ewentualna zgoda drugiego z rodziców na zmianę nazwiska małoletnich dzieci (oświadczenie składa się przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego) bądź: prawomocne postanowienie sądu, zezwalające na zmianę nazwiska w razie braku porozumienia pomiędzy rodzicami, prawomocny wyrok sądu w przypadku pozbawienia władzy rodzicielskiej, zgoda dziecka, jeżeli ukończyło 13 lat (oświadczenie składa się przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego), wniosek o transkrypcję zagranicznych dokumentów stanu cywilnego - jeżeli wnioskodawca i jego małoletnie dzieci nie posiadają aktów stanu cywilnego sporządzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dokumenty, które według uznania Wnioskodawcy mogą służyć jako materiał dowodowy, uzasadniający wniosek, pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
   
Opłaty: Opłata skarbowa za wydanie decyzji o zmianie imienia lub nazwiska: 37 PLN.
Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN.
Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.
Opłatę skarbową uiszcza się w kasach Urzędu Miejskiego w Tarnowskich Górach lub w formie wpłaty na konto Urzędu Miejskiego w Tarnowskich Górach : 31 1090 1825 0000 0001 4381 6486
Dowód wniesienia opłaty skarbowej składa się wraz z dokumentami, wymienionymi w punkcie „Wymagane dokumenty”.
   
Czas załatwienia sprawy: W terminie do 1 miesiąca od złożenia kompletnego wniosku wydawana jest decyzja administracyjna o zmianie imienia lub nazwiska bądź decyzja o odmowie dokonania ww. zmiany. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.
O formie odbioru decyduje Wnioskodawca w formularzu wniosku.

Bliższych informacji można zasięgnąć pod nr tel. 32/3933753 (z-ca kierownika USC) lub 32/3933741 (kierownik usc) lub osobiście w Urzędzie Stanu Cywilnego w Tarnowskich Górach, ul. Sienkiewicza 2, pok.23..
Urząd Stanu Cywilnego w Tarnowskich Górach jest czynny w godzinach:
poniedziałek: 7:30– 17:00
wtorek-piątek: 7:30-15:30
sobota: nieczynne dla spraw zmian imion i nazwisk
   
Tryb odwoławczy: Odwołanie wnosi się do Wojewody w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał. Odwołanie należy złożyć na jeden z poniższych sposobów:
w formie elektronicznej, o ile Odwołujący posiada bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany kwalifikowanym certyfikatem lub Profil Zaufany ePUAP.
pisemnie pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
bezpośrednio w siedzibie Urzędu Miejskiego w Tarnowskich Górach – Kancelarie Ogólne, ul. Sienkiewicza 2 lub ul. Rynek 4 w godzinach jego pracy.
O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.
Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
   
Wybór podmiotu:
Liczba odwiedzin: 1677